Isnin, 16 April 2012

Munculnya kembali senjata-senjata orang melayu melaka



Didalam artikel Senjata Melayu yang di nafikan oleh melayu sendiri  mendapat pandangan dari:


Di mana beribu-ribu senapang milik tentera Melaka itu pada masa kini?

Persoalan yang harus difikirkan dan harus juga di jawab.
Apabila Mat Sabu menimbulkan kontroversi,sedikit masa lalu dan megatakan bahawa Sejarah Malaysia harus di tulis semula,di mana pendirian kerajaan yang bernama 1Malaysia ketika itu.

Sejarah yang kita baca disekolah hari ini adalah sejarah yang di tulis oleh penjajah,disokong oleh pemimpin melayu dan ilmuan melayu.yang berkepentingan dengan penjajah dan penjarah.----tamat.

Permulaan:

Ketika Portugis menawan Melaka, tentera Portugis telah merampas beberapa ribu senjata api (bukan keris dan tombak) milik tentera Melaka. Dianggarkan sekitar 30,000 senjata api telah dirampas , dimana 8,000 daripadanya adalah senjata berat atau senjata pemusnah (Weapon of Mass Destruction) pada ketika itu.

Antara senjata api yang digunakan oleh tentera Melaka pada ketika itu ialah Senapang dan Meriam.
Beberapa laras senapang ini telah di bawa oleh tentera Portugis ke Jepun.

Dari senapang milik tentera Melaka inilah, Jepun mula mencipta senapang mereka sendiri selepas meniru teknologi senapang tentera Melaka.

http://en.wikipedia.org/wiki/Capture_of_Malacca_(1511)

Munculnya kembali senjata-senjata orang melayu melaka di dalam lelongan awam Eropah

Munculnya kembali senjata-senjata orang melayu melaka

Several thousand artillery pieces, around 30000 out of 8000 of large size were captured by the Portuguese in Malacca. Firearms such as Matchlocks and artillery were both used by the Malays to defend Malacca before it fell.

al-quran

Al-Quran semasa zaman Melaka juga di lelong.(lihat lelongan jika mahu membelinya di sini)

Apa Menteri Menteri Kebudayaan, Tenaga dan Komunikasi  sekarang sedang buat,tidak mahukah mengambil kembali hak-hak orang Melayu yang telah dirampas dan di jarah ini.Kembalikan kegembilangan melayu,bahawa kita mempunyai senjata yang hebat,bukan setakat keris,badik dan parang panjang sahaja.

Related Posts

Munculnya kembali senjata-senjata orang melayu melaka
4/ 5
Oleh