Rabu, 17 Ogos 2011

Tentera Mengaku Diarah Pangkah Kertas Undi Pos

KUALA LUMPUR 17 OGOS : Lagi pendedahan mengenai salah guna kuasa oleh pegawai atasan dalam Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang meminta anggota bawahannya memangkah ribuan kertas undi pos.

 Membuat pengakuan pada satu sidang media di ibu pejabat PAS hari ini, Nasir Ahmad memberitahu, beliau bersama beberapa lagi rakannya diarahkan supaya berbuat demikian oleh pegawai atasannya dan terpaksa patuh kerana tiadak kuasa untuk melawan..

Menurut Nasir, beliau melakukan perbuatan itu ketika berkhidmat di Sandakan Sabah pada tahun 1986, ketika pilihan raya umum ke-7 sedang berlangsung..

Katanya, beliau diarahkan untuk memangkah undi sebanyak 900 kertas undi yang dibahagi dua bersama rakannya dan diselesaikan dalam masa 3-4 jam sebelum diserahkan..

"Salah guna kuasa berlaku di sini apabila pihak atasan memberi arahan sedemikian, di mana telah berlaku manipulasi terhadap undi pos berkenaan dan terdapat kemungkinan karung beg itu mungkin tidak sampai kepada SPR,"katanya. .

Menurut Nasir lagi, beliau juga khuatir untuk menentang arahan pihak atasan kerana tentera tidak dibenarkan sama sekali untuk terbabit dalam politik dan jika perkara itu berlaku negara akan berantakan..

Selain Nasir, turut menceritakan pengalaman masing-masing ialah Mej (B) Risman Mastor, Mohd Kamil Omar dan Kamarulzaman Ibrahim..

Kamarulzaman pula mengaku berbuat demikian bersama beberapa pegawai yang lain sepanjang tiga hari ketika bertugas di Kem Terendak, Melaka. .

Katanya, beliau telah menanda kertas undi berkenaan "sehingga lenguh tangan" dan turut menandatangan setiap borang yang dikepilkan bersama kertas undi tersebut..

Turut hadir pada sidang media sama ialah Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Pusat, Suhaizan Kaiat.

Related Posts

Tentera Mengaku Diarah Pangkah Kertas Undi Pos
4/ 5
Oleh