Khamis, 19 Ogos 2010

Penyelewengan oleh felda

Banyak kemudahan yang di sediakan oleh pihak felda untuk para penerokanya
seperti peruntukan perumahan,kemudahan tanam semula yang di sediakan,
membuat para peneroka ini percaya apa yang di katakan oleh pihak felda.

Tampa di sedari,apa yang di katakan peruntukan itu,sebenarnya adalah hutang
yang terpaksa di tanggong oleh pihak peneroka,sebagai contoh peruntukan
perumahan sebanyak rm30ribu,pihak felda tidak memberi apa-apa surat perjanjian
atau surat hitam putihnya.

Pihak felda juga tidak memberi duit sebanyak 30ribu itu,apa yang di beri adalah
barang-barang untuk membuat rumah,kalau di hitung barang-barang yang di beri
tidaklah sampai rm30ribu tersebut.inilah salah satu penyelewengan yang di lakukan oleh
pihak felda.

KUALA LUMPUR – Pas mendesak kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menjalankan siasatan berhubung dakwaan penyelewengan dan salah guna kuasa yang berlaku dalam Lembaga Penyatuan dan Pemulihan Tanah Persekutuan (Felcra). 

Pengerusi Biro Pembangunan Tanah dan Wilayah Pas Pusat, Mazlan Aliman mendakwa, kedudukan Felcra sebagai institusi pemulihan tanah di negara ini semakin kritikal apabila berlaku ‘ketidakadilan’ kepada peserta Felcra. 

“Kerajaan memberikan tanah kepada Felcra untuk dimajukan tetapi pemilik tanah hanya mendapat pulangan yang sedikit, sebagai contoh kes yang berlaku di Bagan Serai, Perak. 

“Peserta Felcra menye:rahkan lima ekar tanah untuk diusahakan oleh Felcra tetapi mereka hanya mendapat tiga ekar setengah dan selebihnya adalah hak milik Felcra,” katanya pada sidang media membongkar kepincangan Felcra di ibu pejabat Pas di sini, semalam. 

Hadir sama Pengerusi Jawatankuasa Badan Bertindak Peserta-Peserta Felcra, Akmalluddin Mohd Noor dan Pengarah Perhimpunan Warga Felcra Kebangsaan, Razman Zakaria. 

Beliau yang juga pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) turut menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menubuhkan petugas khas bagi menyemak kembali aduan-aduan yang dibuat oleh peserta Felcra. 

:Katanya, setakat ini, pihaknya mendakwa mengenalpasti 22 penyelewangan berlaku di agensi kerajaan itu, termasuk mempunyai dokumen bagi membuktikannya. 

Antara dakwaan salah laku itu termasuk pembelian 20,000 ekar estet di Sabah dan pelaburan RM17 juta bagi membeli bon tanpa mendapat kelulusan. 

Dakwaan itu, antaranya melibatkan pembelian 20,000 ekar estet di Sabah, pelaburan RM17 juta dalam pembelian bon yang didakwa tidak diluluskan serta salah urus tadbir dalam unit perniagaan khas Felcra Berhad dan koperasi pesertanya. 

“Perhimpunan Warga Felcra kebangsaan diadakan pada 31 dan 1 Ogos lalu, pihak kami menerima banyak rungutan dan luahan daripada peserta,” katanya. 

Related Posts

Penyelewengan oleh felda
4/ 5
Oleh