Jumaat, 1 Mac 2013

Penurunan harga kereta tidak menyeluruh

KUALA LUMPUR, 1 Mac — Cadangan Putrajaya menurunkan harga kereta hanya dinikmati segelintir rakyat Malaysia yang berkemampuan memiliki kereta luar negara yang dibina di Jepun ataupun Australia, kata pemain industri automotif negara.

Pengerusi Persatuan Pengimport dan Peniaga Kenderan Melayu (Pekema) Datuk Zainuddin Abdul Rahman yang dihubungi The Malaysian Insider berkata, ini kerana majoriti kenderaan buatan Jepun yang berada di jalan raya negara ini kebanyakannya dipasang di Malaysia, ataupun di negara-negara Asia Tenggara (Asean).

"Namun impak kepada pasaran (tempatan) kecil kerana hanya duti import yang dimansuhkan, hanya kereta pasang siap (CBU) di Jepun dan Australia yang terlibat, sedangkan kebanyakan kereta-kereta itu sekarang ini dipasang di Malaysia ataupun negara Asean (CKD)," katanya.

"Cukai negara Asean pun tidaklah tinggi ... sekadar 5 peratus," katanya, sebagai respon kepada pengumuman kerajaan semalam untuk menurunkan kadar duti import kereta di kedua-dua negara tersebut bagi membolehkan kereta — yang kebanyakan rakyat Malaysia menganggapnya sebagai keperluan berbanding kemewahan — lebih berkemampuan.

Fail gambar pada pelancaran Proton Preve pada April lepas. Dr Mahathir kata polisi baru akan memberikan kesan kepada jualan Proton. — Gambar fail Choo Choy MayZainuddin turut berkata, cadangan pemansuhan duti kereta itu juga hanya melibatkan duti import sekitar 30 peratus, dan tidak melibatkan duti eksais kenderaan.

Jelasnya lagi, harga kereta di negara ini sebenarnya masih lagi dianggap murah sekiranya Putrajaya tidak bercadang untuk menurunkan duti import tersebut.

"Kereta kita sebenarnya masih murah ... namun masih ada juga penurunan walaupun sedikit," katanya, merujuk kepada cadangan Putrajaya untuk menurunkan harga kereta tersebut.

Zainuddin bagaimanapun berkata, struktur terhadap cadangan tersebut masih samar-samar dan tidak jelas.

"Struktur cadangan pemansuhan itu masih tidak jelas ... hanya yang pasti ia tidak akan dilaksanakan dalam masa terdekat.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed sebelum ini berkata cadangan Putrajaya itu akan dilaksanakan dalam tempoh tiga tahun untuk kereta dari Jepun dan Australia.

Cadangan itu bagaimanapun tidak disambut baik oleh pemimpin yang menjadi tulang belakang Proton, Tun Dr Mahathir Mohamad, apabila mengatakan Proton seharusnya diberikan keutamaan walaupun mempunyai prestasi yang merundum dalam industri pembuatan kereta.

"Sebagai penasihat Proton sudah tentu saya mahu melihat Proton menjual lebih banyak kereta namun polisi itu akan memberikan kesan kepada jualan Proton," katanya.

The Malaysian Insider difahamkan di bawah perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) Malaysia-Australia, Putrajaya akan menurunkan kadar duti bermula 15 peratus pada 2013 kepada 10 peratus pada 2014 dan 5 peratus pada 2015 dengan tanpa duti pada 2016.

Malaysia juga turut menandatangani perjanjian Zon Perdagangan Bebas dengan negara Asean (AFTA) yang mana akan meliberalisasikan industri automotif negara hingga penghujung 2015 melalui pemansuhan cukai kenderaan sekurang-kurangnya 40 peratus di kawasan negara Asean.

Related Posts

Penurunan harga kereta tidak menyeluruh
4/ 5
Oleh