Ahad, 1 Januari 2012

Anak Muda banggun menentang,Hayat UMNO mangkin singkat

KUALA LUMPUR, 1 Jan — Beberapa aktivis mahasiswa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) yang mengadakan demonstrasi aman menuntut kebebasan akademik mendakwa telah dipukul dan ditahan polis berikutan ingkar arahan pihak berkuasa berkenaan agar bersurai awal pagi tadi.
Dikatakan 17 daripada mereka telah ditahan sekitar jam 2 pagi tadi menurut peguam yang mewakili mereka, Fadiah Najwa Fikri. Tambahnya, mereka masih lagi berada dalam tahanan polis.
Koordinator “Lawyers for Liberty” itu berkata, pihak polis bertindak kasar terhadap mahasiswa berkenaan, yang menyaksikan seorang daripada mereka, Muhammad Safwan Anang, Presiden Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas) di hantar ke Hospital slim River kerana tidak sedarkan diri.
“Mereka dipukul, ditendang dan ditumbuk. Menurut saksi, Safwan turut mengalami patah beberapa batang gigi,” jelas Fadiah Najwa ketika dihubungi The Malaysian Insider.
Menurutnya lagi, pihaknya tidak pasti jumlah sebenar anggota polis yang terlibat memukul Safwan, “tetapi memang ramai”.
Menurutnya, mahasiswa yang dianggarkan sekitar 60 orang itu telah duduk dan mengadakan demonstrasi di kampus bermula malam tadi memprotes Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) dan menuntut solidariti untuk Adam Adli Abdul Halim.
Adam Adli, 21, telah menjadi tajuk utama UPSI kerana menurunkan kain rentang Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razakdi luar ibu pejabat Umno di Kuala Lumpur.
Pihak polis berpakaian uniform dan preman mula masuk campur sekitar 30 minit kemudian.
“Ramai di antara mereka telah dipukul,” kata Fadiah, dan menambah, salah seorang daripada penunjuk perasaan cuba menolong Safwan tetapi turut ditahan.
“Saya tidak pasti sama ada keluarga pelajar yang ditahan itu akan dimaklumkan, polis turut merampas telefon bimbit mereka.
Tambah Fadiah setakat ini pihak polis masih lagi tidak membenarkan peguam berjumpa mereka yang kini di tahan di Balai Polis Tanjung Malim.
“Mereka ditahan di balai polis, tetapi difahamkan peguam tidak dibenarkan berjumpa mereka,” katanya, dan menyatakan tiada wakil guaman untuk mahasiswa berkenaan.
“Adam ada menghantar pesanan ringkas selepas insiden berkenaan, tetapi saya tidak mendengar khabar lagi selepas itu,” katanya.
Tambahnya, polis turut mengadakan sekatan jalan raya menghala ke Tanjung Malim berikutan insiden tersebut berdasarkan maklumat daripada Twitter.
“Sekarang ini sepanjang lebuh raya menghala ke Tanjung Malim polis membuat sekatan jalan raya. Ini kerja gila,” tambah peguam ini lagi.
Insiden awal pagi berkenaan ketika sambutan tahun baru itu telah mendapat perhatian parti pembangkang yang menuntut Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin dan dan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar mengemukakan penjelasan terhadap keganasan pihak polis terhadap kummpulan mahasiswa berkenaan.

Related Posts

Anak Muda banggun menentang,Hayat UMNO mangkin singkat
4/ 5
Oleh