Rabu, 12 Januari 2011

Di Terengganu ada program pemberian dan pengedaran ‘Jarum dan Alat suntikan’ secara percuma

Bertapa bertuahnya penagih-penagih dadah di Terangganu,jika di negeri-negeri lain mereka akan di tangkap dan di sumbatkan ke pusat serenti.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna negeri, Dr. Abd. Rahman Mokhtar menyatakan bahawa kerajaan negeri kini sedang giat memperkenalkan program pemberian dan pengedaran ‘Jarum dan Alat suntikan’ secara percuma kepada penagih dadah di seluruh negeri Terengganu.


Beliau menambah lagi bahawa sambutan tersebut membuktikan tahap kesedaran pengguna dadah tentang jangkitan HIV/ Aids melalui pertukaran jarum suntikan di negeri ini semakin meningkat. Rasional pemberian jarum suntikan secara percuma kepada penagih dadah di Terengganu adalah kerana polisi ini dapat mengurangkan jumlah kes HIV/ Aids di negeri ini sekali gus mengurangkan kos rawatan setiap pesakit yang telah dijangkiti. Melalui program sedemikian, pihak kerajaan hanya perlu memperuntukkan RM500 setahun untuk memberikan alat suntikan secara percuma kepada setiap penagih dadah berbanding dengan RM600 sebulan untuk merawat setiap pesakit yang dijangkiti HIV/Aids.



Persoalan besar yag timbul kini, apakah jalan terbaik baik bagi mencegah penularan HIV/AIDS? Apakah dengan mensasarkan penagih-penagih dadah dengan pemberian jarum percuma semata-mata ataupun dikalangan remaja yang kini terdedah dengan seks bebas tanpa menggunakan ‘alat keselamatan’? Rasionalnya kalau pemberian jarum secara percuma kepada penagih dadah dianggap boleh mencegah penularan HIV/AIDS maka apa salahnya kalau kerajaan turut mengedar kondom secara percuma kepada para remaja kerana ini merupakan amalan ‘seks selamat’ (safe sex) yang juga mampu mencegah penularan HIV/AIDS di negeri Terengganu.
Ya ini semua rasional lojik akal yang tidak berpaksikan agama. Berita penuh

Related Posts

Di Terengganu ada program pemberian dan pengedaran ‘Jarum dan Alat suntikan’ secara percuma
4/ 5
Oleh