Sabtu, 30 Oktober 2010

Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad kecewa dengan pihak polis


Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad kecewa dengan tindakan pihak polis menahan K Selvachandran, saksi utama kematian dan pemindahan tahanan lokap R Gunasegaran.

Beliau menyifatkan perkara seperti ini tidak patut berlaku dan mempersoalkan tindakan polis menahan Selva di hadapan keluarga tanpa alasan.

"Saya cukup kecewa bahawa keadaan seperti ini masih dibenarkan berlaku, kematian dalam tahanan seperti yang berlaku pada Gunasegaran tidak boleh diterima atas apa-apa alasan sekalipun dan Selva pula dikenakan tindakan seolah tindakan polis berdendam kepadanya kerana dia saksi utama," kata beliau kepada TV Selangor.

Beliau hari ini turut serta bersama hampir 100 aktivis NGO Suara Rakyat Malaysia (SUARAM) dan 'Lawyers for Liberty' yang menghantar memorandum kepada Ketua Polis Negara di Balai Polis Bukit Aman dalam isu penangkapan dan penindasan terhadap K Selvachandran pada 25 Oktober 2010 lepas.

Menurut pegawai polis yang tidak mahu dikenali, Selvachandran ditahan dibawah akta Dadah Berbahaya dan tidak diketahui lokasi beliau ditahan kini.

Gunasegaran, 31 tahun dikatakan diseksa dan dipukul ketika ditahan di Ibu Pejabat Polis Sentul dua tahun lalu.

Mengikut laporan rasmi, beliau tidak sedarkan diri ketika cap jari diambil di balai polis berkenaan di antara jam 6:45 hingga 7 petang pada 16 Julai 2008 dan dibawa ke Hospital Kuala Lumpur di mana beliau disahkan mati kira -kira jam 7:40 petang.

Laporan autopsi menyatakan Gunasegaran mati disebabkan pengambilan dadah yang berlebihan.

Bagaimanapun, Selvachandran yang turut ditahan bersama mendakwa beliau melihat Gunasegaran ditendang dan dipukul sehingga mati oleh polis.

Inkues kematian dalam lokap R. Gunasegaran berakhir pada 25 Ogos lalu dengan koroner Siti Shakirah Mohtarudin memberikan 'keputusan terbuka' kerana mahkamah tidak dapat memberikan sebab kematian setelah 23 saksi menampilkan diri.

Khalid menyatakan tindakan menghantar memorandum adalah untuk menyelamatkan mereka yang merosakkan imej polis.

"Ini bukan soal perkauman, soal dia Melayu ke, Cina ke India ke, itu lain cerita. Kita kena memahami bahawa polis mesti bertindak mengikut undang-undang dan apa yang kita nak buat ialah nak selamatkan imej polis, bukan kita nak rosakkan," tegas beliau.

Khalid turut membidas keputusan 'terbuka' oleh Mahkamah Majistret Kuala Lumpur yang menurut beliau menggalakkan penyiksaan terhadap tahanan.

"Dalam kes Gunasegaran itu jelas dia diseksa, kalau sekiranya tiada keputusan muktamad yang mengatakan dia mati kerana itu sekalipun, sepatutnya tindakan dikenakan ke atas polis yang menyiksa dan mendera orang tahanan.

"Tetapi sebaliknya apa yang berlaku, tak ada apa-apa lalu inilah mesej yang memberikan gambaran bahawa polis boleh melakukan apa yang dia suka tanpa apa-apa tindakan," kata beliau.tvs


LAGI CERITA SAMA di sini

Related Posts

Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad kecewa dengan pihak polis
4/ 5
Oleh