Isnin, 6 Mei 2013

PRU13:Terimalah ketentuannya

Ingat pesan Tuan Guru Dr Harun Din -

 "Kalau Allah nak bagi kita menang, Dia boleh memberinya dgn sekelip mata. Tapi saja Allah tangguhkàn nak uji istiqamah kita, kesabaran kita.."

Ayuhlah sahabat seperjuanganku..!! Kita pujuk balik hati kita yg tengah remuk dan kecewa dgn hakikat ini.. Ini adalah pengaturan Yang Maha Esa, bukan pengaturan manusia..

Kita tidak kalah, cuma kita belum menang! Jika kita menganggap ini satu kekalahan, jgn jadikan ia peluntur semangat utk putus asa dlm istiqamah mujahadah kita.. Tapi anggaplah kekalahan ini sebagai permulaan utk kemenangan kita..

Insya Allah.. Bersangka baiklah pada Allah.. Dia sedang mengatur sesuatu yg terlebih baik utk kita di depan sana.. Jgn luntur, jgn mundur.. Teruslah beristiqamah!

Allah Memantau, Memerhati, Menguji sebelum Memberi.. Jgn takut, jgn sedih, Allah Bersama kita !

Hasbunallah wa ni'mal wakiil...


Dalil Al Hadis Dari Nukman bin Basyir, katanya…

‘Suatu ketika kami sedang duduk2 di Masjid Nabawi dan Basyir itu seorang yg tidak banyak bercakap. Datanglah Abu Saklabah lalu berkata” Wahai Basyir bin Saad, adakah kamu hafaz hadis Rasulullah tentang para pemerintah?’ Huzaifah RA lalu segera menjawab.” Aku hafaz akan khutbah Rasulullah SAW itu.” Maka duduklah Abu Saklabah Al Khusyna untuk mendengar hadis berkenaan. Maka kata Huzaifah RA, Rasulullah SAW telah bersabda. “Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah Zaman Kenabian sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu sepertiyg Dia kehendaki.” Kemudian belakulah zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan sepertimana Zaman Kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkatnya. Lalu berlakulah zaman pemerintahan yang mengigit (Zaman Fitnah -keamiran/beraja /zaman kesultanan ) Berlakulah zaman itu seperti yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkatnya pula. Kemudian berlakulah zaman penindasan dan zaman penzaliman(Zaman pemerintahan diktator dan demokrasi) dan berlakulah zaman itu seperti mana yang Allah kehendaki. Kemudian berlakulah pula zaman kekhalifahan (Imam Mahdi dan Nabi Isa as ) yang berjalan di atas cara hidup Zaman Kenabian.” Kemudian Rasulullah SAW pun diam…. ~Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad bin Hanbal di dalamkitabnya Musnad Al Imam Ahmad bin Hanbal, Juzuk 4, halaman 273.Juga terdapat dalam kitab As-Silsilatus Sahihah, Jilid 1,hadis nombor 5.]

Related Posts

PRU13:Terimalah ketentuannya
4/ 5
Oleh