Jumaat, 25 Mei 2012

Gambar ceramah Lembah Pantai penuh provokasi

raja lawak

Anwar Ibrahim


KUALA LUMPUR 25 MEI : Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan kejadian provokasi daripada Umno-BN sehingga menyebabkan seorang warga emas cedera di kepala sebagai perbuatan samseng dan tidak berakhlak.

Katanya, tindakan pemuda Umno-BN itu dilakukan bagi menghalang pimpinan PKR untuk memberi ceramah sempena Pelancaran Jentera Baru Keadilan Lembah Pantai.

“Kenapa Umno-BN takut kita bagi ceramah? Sanggup upah orang untuk baling batu. Ini Malaysia negara rakyat bukan negara samseng, kita ada adat,” katanya.

Dalam kejadian itu, seorang warga emas cedera di kepala akibat terkena balingan batu oleh pemuda Umno-BN yang menghadiri ceramah dianjurkan oleh “TIBAI” bersebelahan dengan khemah PKR.

Sementara itu, Anwar turut mengulangi janji Pakatan untuk menurunkan harga minyak, menghapuskan tol dan memberi pendidikan percuma sekiranya gagasan itu menang pada pilihanraya umum akan datang.

Beliau menambah Umno-BN bukan sahaja pandai mengamalkan budaya memfitnah tetapi juga mengadaikan tanah melayu di Kampung Baru.

Katanya, Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin menyerahkan 40 peratus tanah Kampung Baru kepada pemaju bukan melayu.

“Siapa yang minta kawasan itu? Pemaju mana? Atau tauke-tauke yang dia jaga sebab itu senang beliau bagi,” katanya.

Tambah Anwar, taraf kewarganegaraan juga tidak diberi kepada kaum bukan melayu di kawasan ini walaupun mereka dilahirkan di negara ini.

“Jika dibawah Pakatan Rakyat, kita akan jaga semua kaum dan kita tidak akan bagi rakyat dari negara lain yang baru tiga bulan datang ke negara ini tetapi menerima taraf kewarganegaraan seperti yang dilakukan oleh Umno-BN,” katanya.

Katanya, rakyat juga boleh menilai banyak perkara yang dilakukan Umno-Bn masa kini termasuk kes fitnah ke atas dirinya mahupun pemimpin Pakatan yang lain.

“Saya dihina sudah 14 tahun, tetapi ramai rakyat pelbagai kaum sanggup menerima saya.

“Budaya ini kita tidak akan bawa dalam pakatan, kerana tuan guru selalu berpesan, jika kita hendak membawa perubahan, kita mestilah membawa contoh yang baik kepada rakyat,” katanya.

Turut hadir pada malam itu MP Lembah Pantai dan Naib Presiden Nurul Izzah Anwar yang menyampaikan hadiah pelajar cemerlang Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR).

Sebelum itu, kira-kira 9 malam, seramai 80 orang yang berpakaian baju-T merah, berkumpul di luar tempat Anwar berceramah, sambil melaungkan “Tibai (Tolak individu Bernama Anwar Ibrahim).”

Ini adalah kali kedua dalam tempoh seminggu di mana ceramah Pakatan menjadi sasaran balingan batu dan telur. Sebelum ini ia berlaku di Merlimau, Melaka pada May 19.






Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim

Related Posts

Gambar ceramah Lembah Pantai penuh provokasi
4/ 5
Oleh