Selasa, 24 April 2012

MyKas : Kad Pengenalan mempunyai tarikh luput LAYAK mengundi



 MyPR

Pada 1 Jun 2006, MyPR telah diperkenalkan sebagai mengganti kad pengenalan merah untuk pemastautin tetap Malaysia. 'My' membawa maksud yang sama seperti MyKad (Malaysia) manakala 'PR' adalah singkatan kepada bahasa Inggeris, Permanent Resident.

MyPR berwarna merah sepenuhnya mengandungi semua data utama sama seperti pemegang MyKad. Namun begitu di belakang MyPR mempunyai cetakan data mengenai negara asal pemegang MyPR termasuk nombor permit permastautin tetap.

Penggunaan set nombor kad pengenalan 12 digit yang sama digunakan pada MyKad dan MyKid dan cuma dibezakan dengan kod tempat kelahiran mengikut tempat dilahirkan, biasanya kod 71 yang mewakili kelahiran di luar negeri.



MyKas

Kad Pengenalan Pemastautin Sementara (KP hijau)  mula dicetak di atas kad pengenalan bentuk baru (berwarna hijau) bermula 20 April 2010. Kad Pengenalan Sementara ini dinamakan MyKas dan tempoh sahlaku adalah selama 5 tahun./tarikh luput/ Expired Date

Bagi pemegang kad pengenalan Pemastautin Sementara sedia ada yang ingin menukar kepada MyKas adalah dibenarkan tetapi mereka akan dikenakan bayaran permohonan sebanyak RM40.00. Tiada sebarang perubahan mengenai prosedur penerimaan permohonan seperti mana sebelum ini.





Yang di pertikaikan,bukan tentang kad-kad ini.
Yang di pertikaikan,bagaimana Mereka ini akan Mengundi pada PRU ke 13 nanti(lihat cerita selanjutnya di sini)

Related Posts

MyKas : Kad Pengenalan mempunyai tarikh luput LAYAK mengundi
4/ 5
Oleh