Rabu, 9 November 2011

Rumah mampu milik: Kerajaan Selangor tawarkan harga lebih rendah

Di dalam belanjawan yang dibentangkan oleh Menteri Besar hari ini, Kerajaan Negeri telah menegaskan komitmen untuk menyelesaikan masalah perumahan rakyat.

Melalui Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), lebih 10,000 rumah mampu milik akan dibina. Rumah mampu milik yang telah mula dibina di Bandar Baru Bangi pada Jun tahun ini adalah jauh lebih rendah harganya dari rumah mampu milik Kerajaan Persekutuan atau PRIMA.

Rumah mampu milik Kerajaan Negeri bermula dari sekitar RM100,000 sehingga RM150,000. Harga jualan rumah PRIMA pula sehingga melebihi paras RM200,000 sebuah.

Kerajaan Negeri mahu rakyat berpendapatan di antara RM2,000 hingga RM5,000 memiliki rumah. Mereka yang berpendapatan di antara RM2,000 hingga RM5,000 tidak akan memperolehi pinjaman perumahan bagi rumah-rumah yang ditawarkan oleh skim PRIMA Kerajaan Persekutuan.

Tetapi mereka berupaya mendapat pinjaman untuk membeli Rumah Mampu Milik Kerajaan Negeri Selangor yang dibina oleh PKNS.

Memandangkan ramai yang mahu memiliki Rumah Mampu Milik Kerajaan Negeri, kawalan ketat ke atas jualan akan dilaksanakan untuk memastikan mereka yang benar-benar layak memilikinya. Untuk rumah mampu milik yang sedang dibina di Bandar Baru Bangi, lebih 600 permohonan telah diterima untuk memiliki 124 unit rumah.

Kerajaan Negeri tidak mahu amalan dahulu di mana rumah-rumah yang diperuntukkan untuk mereka yang berpendapatan rendah diagihkan kepada mereka yang tidak sepatutnya atau orang-orang politik dan saudara-mara mereka.

Oleh itu, nama-nama mereka yang dipilih untuk memiliki Rumah Mampu Milik akan dipamerkan di laman web Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor untuk dua minggu selepas pemilihan.

Orang ramai boleh menyatakan bantahan jika mengesyaki sebarang amalan yang tidak sepatutnya.

Related Posts

Rumah mampu milik: Kerajaan Selangor tawarkan harga lebih rendah
4/ 5
Oleh