Rabu, 21 September 2011

Permainan politik Mahathir-Najib

Tun Mahathir Mohamed telah cuba ‘menasihatkan’ kepada anak didiknya Datuk Seri Najib Razak untuk menangguhkan pilihan raya umum yang ke-13 atas alasan bahawa imej UMNO-Barisan Nasional masih tidak menentu.

Bagi orang UMNO khususnya, pandangan seorang yang berpengalaman seperti Mahathir pastinya berasas. Justeru, para pemimpin UMNO pasti tidak akan ‘masuk telinga kiri keluar telinga kanan’.

Hari ini pula menurut laporan lidah rasmi UMNO, iaitu Utusan Malaysia, dengan tajuk besar “ISA: Barat patut contohi Malaysia”, seharusnya mengembalikan kelegaan kem Najib yang sejak kebelakangan ini menghadapi tekanan kerana semakin kurang popular di kalangan rakyat.

Mahathir berpendapat, Amerika Syarikat dan Britain patut mencontohi tindakan Malaysia (baca: UMNO ) memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri yang didakwanya turut diamalkan di kedua-dua negera tersebut.

Ini bererti Mahathir memberi isyarat yang agak jelas bahawa imej Malaysia, khususnya imej Najib, sama ada di mata rakyat atau pun di kaca mata media antarabangsa sudah mula meningkat naik. Modal-modal ini akan terkumpul untuk dijadikan bahan kempen pada pilihan raya umum yang akan datang.

Realiti sebenar di Malaysia

Tiada siapa yang rasional akal fikirannya akan menyokong mana-mana akta yang zalim dan menindas, sama ada di Amerika Syarikat atau pun di Britain.

Namun apa yang Mahathir tidak katakana ialah sistem undang-undang di negara-negara yang beliau sebutkan itu, dari segi amalannya, amatlah berbeza dengan amalan di Malaysia.

Badan kehakiman dan institusi undang-undang Barat itu adalah bebas dari tekanan dan cengkaman eksekutif. Kebarangkalian untuk kerajaan mereka melakukan salah guna kuasa dengan mengenakan tekanan atau ugutan terhadap rakyat mereka sendiri amatlah rendah berbanding rekod penggunaan ISA yang digunakan oleh kerajaan terhadap rakyat Malaysia.

Tangkapan di Barat hanya dilakukan khusus untuk suspek keganasan (terrorism). Contohnya, kerajaan Presiden Barack Obama dari Parti Demokrat tidak pernah dan tidak menahan tanpa bicara mana-mana pemimpin atau ahli Parti Republikan, malah parti-parti kecil lain, walau pun mereka ada kalangan mereka yang memaki hamun presiden, membakar bendera Amerika, dan mengadakan himpunan aman berpuluh ribu orang.

Begitu juga Perdana Menteri David Cameron tidak akan menahan tanpa bicara mana-mana orang dari parti pembangkang Buruh atau mana-mana parti sosialis, komunis, fasis dan apa sahaja kumpulan yang bebas bersuara mengikut undang-undang negara Britain.

Yang menjadi sasaran mereka adalah suspek pengganas yang mahu mengebom tempat-tempat awam. Malah, tindakan itu pun dikecam oleh rakyat di negara Barat sendiri yang tidak mahu kebebasan dicengkam.

Di Malaysia, yang sering menerima bahana ISA ini rata-ratanya orang politik, golongan mazhab agama dan sebilangan kecil yang dianggap pengganas. Majoriti mangsa-mangsa ini adalah warganegara Malaysia.

Di Malaysia juga, badan kehakiman sudah tidak bebas lagi sejak Mahathir mengambil alih pentadbiran pada 1981.

Peguam Negara pula yang sememangnya menjadi peguam untuk kerajaan diberi hak yang luas dan besar untuk menentukan kes-kes untuk didakwa atau tidak; ini bererti beliau berhak menolak pendakwaan kes terhadap kerajaan. (Bukankah lebih baik jika wujud Jabatan Pendakwaan supaya lebih adil, manakala Peguam Negara cukup sekadar menjadi peguambela untuk kerajaan?)

Mansuhkan ISA atas nama sahaja?

Dengan sikap dan amalan yang telah lama dilaksanakan itu, tidak mengejutkan jika rata-rata rakyat Malaysia yang cintakan keadilan dan kebebasan tidak yakin dengan pengumuman Najib.

Malah, undang-undang yang bakal menggantikan ISA kelak juga pastinya tidak banyak berubah. Kata-kata para menteri UMNO-BN dalam sehari dua ini sudah jelas membayangkan hasrat itu.

Maka, walau pun nama ‘ISA’ sudah tidak ada dengan ganti nama lain dan entah bila pula ia akan dilaksanakan, ia tetap tidak akan mengubah apa-apa pun. Hanya ubah nama. Malah, ISA akan digantikan dengan dua undang-undang baru.

Persoalannya, mengapa perlu digantikan dengan dua undang-undang pula? Bukankah sudah ada peruntukan untuk menangani keganasan atau terrorism dalam Kanun Keseksaan?

Inilah silap mata Najib dan guru politiknya Mahathir buat media dan rakyat Malaysia; tukar nama dengan harapan imej juga turut bertukar. Isinya tetap sama, kebebasan rakyat masih terkongkong.

“ Tiru macam saya ”

Hujah kedua Mahathir turut menambah dalam kenyataannya bahawa dunia Barat dahulu mengkritik hebat penggunaan ISA harus mengakui keterbukaan undang-undang dan mengikut jejak langkah Malaysia.

Kenyataan beliau ini mengesahkan bahawa Mahathir menghidap sindrom ‘pengiktirafan’. Sejak zaman pemerintahannya, beliau amat dahagakan pengiktirafan dunia kepada dirinya dan Malaysia.

Dari hal sukan, pembinaan bangunan pencakar langit, slogan Malaysia boleh dan pelbagai lagi. Sehingga dicipta slogan ‘Malaysia Boleh’ walau pun hasilnya masih dipertikaikan lagi.

Malah sering juga kita dengar bagaimana media UMNO BN mengasosiasikan Mahathir dan Malaysia sebagai entiti yang ‘satu’. Sekali lagi, sedap bunyinya tapi amalannya mungkin bermaksud satu pemerintah yang tidak boleh ditegur atau dipertikaikan.

Jika rakyat mengkritik Mahathir, ia bermakna rakyat mengkritik Malaysia. Jika rakyat menyebut tentang amalan politik korup di Malaysia, maka rakyat dituduh mencemar nama baik dan jasa Mahathir. Inilah corak propaganda mereka yang tidak berkesudahan, dan kini diteruskan oleh Najib.

Pada realitinya, ungkapan Mahathir yang menyeru agar negara Barat mencontohi Malaysia ini amat memalukan kita sebagai rakyat Malaysia.

Negara Barat mana yang dimaksudkan Mahathir itu? Kita ingin sekali mahu tahu negara Barat mana yang masih mundur, tidak terbuka, korup serta dikekang kebebasan seperti Malaysia yang Mahathir maksudkan dalam kenyataannya itu.

“UMNO jangan lupa”

Modal ketiga Mahathir ialah menyatakan bahawa “pemansuhan ISA membuktikan negara kita kini berada pada kedudukan yang tinggi dari segi moral (moral high ground). Bahkan kita juga lebih terbuka berbanding negara Barat dengan memansuhkan undang-undang tersebut”.

Sewajarnya ditambah lagi agar kenyataan ini lebih lengkap lagi iaitu:

Pemansuhan ISA ini membuktikan bahwa undang-undang ini benar-benar zalim, dan kerajaan yang mendukungnya dahulu dan sekarang sedang melakukan kezaliman kepada rakyatnya sendiri.
Pemansuhan ISA ini adalah hasil perjuangan parti-parti politik, NGO dan masyarakat madani dari semua kaum warganegara Malaysia yang selama ini menentangnya. UMNO-BN nampaknya cuba mentafsir semula sejarah ISA seperti mana mereka menulis sejarah perjuangan kemerdekaan Tanah Melayu yang hanya ada satu hero – UMNO sahaja.
Pemansuhan ISA ini membuktikan bahawa zaman pemerintahan UMNO-BN khususnya zaman Mahathir telah dengan terang melakukan kezaliman terhadap musuh-musuh politiknya dan rakyat Malaysia amnya.
Justeru, bagi mana-mana bekas tahanan ISA yang masih ditahan atau telah dibebaskan – yang tidak pernah didakwa atau dibicarakan – wajar bagi mereka menerima pampasan atau sekurang-kurangnya mendapat permohonan maaf secara terbuka dari kerajaan UMNO-BN khususnya dari Mahathir yang telah memenjarakan begitu ramai pejuang rakyat tanpa bicara speanjang 22 tahun pemerintahannya.

Pemansuhan ISA ini menunjukkan bahawa amalan politik dan perundangan di Malaysia selama lebih 50 tahun ini tidak terbuka, sebaliknya menyekat kebebasan dan terkongkong dengan kerajaan memerintah secara diktator.
Jika keyakinan sudah tinggi dan moral high ground sudah ada, Mahathir seharusnya menyarankan kembali kepada anak didiknya Najib untuk segera mengotakan apa yang dijanjikan.

Jangan pula rakyat Malaysia mudah lupa kerana Najib juga berjanji untuk mereformasikan sistem amalan pilihan raya negara yang telah dicemar dengan begitu teruk, penuh penipuan, rasuah dan kongkongan.

Lebih dari itu, janji Najib tentang 1Malaysia di mana setakat ini rakyat masih belum didahulukan dan pencapaian pula tidak sampai ke mana.

Jika semua janji ini hanyalah permainan politik kotor Najib dan UMNO-BN melalui nasih Mahathir yang pakar dalam perkara ini, tidak mustahil ini akan menjadi pembohongan kali terakhir kepada rakyat yang sudah lama sedar tentang betapa tidak relevannya UMNO-BN dalam lanskap politik hari ini.

Related Posts

Permainan politik Mahathir-Najib
4/ 5
Oleh