Rabu, 14 September 2011

Mohamad Sabu:Perayaan Merdeka Adalah Perayaan UMNO

KUALA LUMPUR 14 SEPT : Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menyifatkan sambutan hari Kemerdekaan yang disambut selama 54 tahun ini bukannya perayaan bersejarah yang disambut seluruh warga Malaysia tetapi sebaliknya lebih tepat digambarkan sebagai hari 'Perayaan Umno'.

 Ini kerana, semua catatan dan fakta kemerdekaan yang agresif diwar- warkan media arus perdana kini, hanya mengangkat pejuang Umno dengan mengenetepikan pejuang berhaluan kiri.

Walhal, pejuang berhaluan kiri seperti Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Angkatan Pemuda Insaf (API) Angkatan Wanita Sedar (AWAS), Baris Tani Se-Malaya (BATAS), Majlis Agama Tertinggi Se-Malaya (MATA) dan banyak lagi, turut berjuang menuntut kemerdekaan negara.

"Sebenarnya semangat patriotik dikalangan rakyat hari ini hampir tidak ada, sebab itu saya gambarkan perayaan kemerdekaan sebagai 'Perayaan Umno' bukannya perayaan rakyat Malaysia.

"Hal ini kerana semangat memperjuangankan merdeka hanya ditumpukan kepada pemimpin Umno dan tidak kepada perjuang-perjuang yang lain, jadi ia lebih tepat dikira sebagai 'Perayaan Umno' dan realitinya rakyat seolah-olah tidak sambut perayaan kemerdekaan," katanya.

Mohamad berkata demikian ketika ditemui TvSelangor diluar Mahkamah Sesyen Jenayah, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam, selepas menghadiri perbicaraannya dan 44 yang lain berhubung kes Himpunan Aman Rakyat Membantah Kenaikan Harga Barangan Dan Perkhidmatan (PROTES).

Beliau juga berpandangan, kerajaan pemerintah kini berdepan dengan jalan sukar untuk kembali menyuburkan erti dan semangat kemerdekaan dalam segenap jiwa rakyat Malaysia melainkan, berlakunya peralihan pucuk pimpinan negara.

"Tidak mampu menghidupakan kembali erti kemerdekaan ini, melainkan kerajaan lain mengambil alih, Umno tidak akan berubah melainkan kerajaan lain melainkan kerajaan lain ambil alih pada pilihanraya ke-13 ataupun akan datang," katanya lagi.

Related Posts

Mohamad Sabu:Perayaan Merdeka Adalah Perayaan UMNO
4/ 5
Oleh