Sabtu, 30 Julai 2011

Cincin Rosmah RM24.45 juta

KUALA LUMPUR: Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor diminta menjelaskan pembelian cincin berlian berharga RM24.45 juta, sebelum menafikan ia sebagai fitnah.
Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Rosmah tidak memberikan jawapan berhubung maklumat diperoleh pada sistem Kastam di Raja Malaysia (KDRM), malah penafiannya hanya mengundang spekulasi.
“Saya tidak tuduh, Rosmah kena tampil kerana nama kamu ada tertera dalam skrin sistem Kastam. Bukan menepis dengan mengatakan itu semua fitnah,” kata Badrul atau popular dengan Chegu Bard.
Katanya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) juga ada membuat siasatan, selepas SAMM membuat laporan pada 13 Julai lalu.
Dalam pada itu, beliau turut mempersoalkan penafian Rosmah, dua minggu selepas isu itu ditimbulkan.
“Kenapa baru lepas dua minggu, Rosmah baru nak tampil. Kenapa tidak jawab dua minggu lepas. Kita mahu tahu untuk apa cincin berlian itu dibawa masuk?,”
“Minta penjelasan, bukan rekayasa selepas pendedahan itu,” kata beliau yang juga Ketua Cabang KEADILAN Rembau.
Pada 13 Julai lalu, Badrul membuat laporan pada SPRM, berhubung pembelian berlian yang dikenali sebagai“Natural Fancy Gray Cushion Cut Diamond”, yang dibeli dari syarikat pengeluar Berlian terkenal Amerika Syarikat, Jacob & Co.
Chegubard mendedahkan bukti pembelian cincin itu didapatinya melalui skrin sistem maklumat KDRM, yang tertera nama Rosmah
sebagai pengimport.
Namun, sebaik sahaja SAMM membuat laporan kepada SPRM, sistem KDRM dilapor mengalami kerosakan selama tiga jam, dipercayai sebagai usaha untuk melindungi siasatan.
Pihak Kastam juga dikesan mengeluarkan borang kedua, bagi membuktikan berlian itu dibawa keluar ke Singapura, 4 hari selepas dibawa masuk ke negara ini.
Selepas dua minggu isu itu didedahkan, Rosmah hari ini tampil menafikan pembelian berlian itu dan menyifatkannya sebagai fitnah.

Related Posts

Cincin Rosmah RM24.45 juta
4/ 5
Oleh