Isnin, 4 Julai 2011

BERSIH 2.0:KL-SCAH seru agar semua pihak berunding

Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0) merancang untuk mengadakan perarakan pada 9 Julai yang bertujuan menyampaikan memorandum kepada Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong untuk meminta kerajaan melaksanakan lapan tuntutan reformasi sistem pilihanraya. Setelah perancangan perarakan tersebut dikemukakan, pihak Kerajaan telah mengambil tindakan untuk menahan individu yang memakai baju kuning yang berlambang BERSIH. Tindakan sedemikian telah mencungkil kontroversi di kalangan masyarakat tempatan.

KL-SCAH berpendapat bahawa Titah Khas Seri Paduka Baginda  mengenai perhimpunan beramai-ramai anjuran BERSIH mampu meredakan keadaan yang tegang pada masa sekarang dan juga menunjukkan prihatin dan kebijaksanaan Seri Paduka Baginda terhadap hal ehwal Negara.

Malah Tuanku Mizan bertitah kepada pihak kerajaan agar melaksanakan segala amanah yang diberikan rakyat secara adil dan bijaksana dan yang pentingnya, Yang di-Pertuan Agong tidak mahu melihat negara bermasyarakat majmuk ini berada di dalam keadaan bermusuhan sesama sendiri ataupun sebahagian rakyatnya bermusuh dengan kerajaan atas apa jua alasan pun. Setiap permasalahan yang timbul, hendaklah menyelesaikan secara rundingan dan tidak mengikut perasaan.

Presiden KL-SCAH, Tan Yew Sing menyeru semua pihak termasuk Kerajaan, Kementerian Dalam Negeri, Polis Diraja Malaysia, BERSIH, Pemuda UMNO, dan PERKASA dapat menyahut saranan Seri Paduka Baginda supaya mengadakan rundingan untuk menagani isu ini.

Tan juga mencadangkan pihak polis supaya membebaskan kesemua tahanan yang ditahan baru-baru ini dan berhenti untuk menahan individu yang memakai baju kuning BERSIH. Pada masa yang sama, pihak kerajaan harus membuat respon yang khusus dan jelas dalam usaha untuk mengukuhkan sistem pilihan raya dan menigkatkan imej serta kredibiliti Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

KL-SCAH berpendapat bahawa melalui rundingan, rakyat mampu melaksanakan hak asasi seseorang warganegara di bawah Perlembagaan Persekutuan dalam keadaan yang rasional dan aman.

Related Posts

BERSIH 2.0:KL-SCAH seru agar semua pihak berunding
4/ 5
Oleh