Isnin, 25 April 2011

Satu lagi lombongan menggunakan cyanide



Belumpun pertikaian kilangan perlombongan emas menggunakan cyanide di Raub dan loji pemprosesan rare earth di Gebeng melabuh tirai, rakyat Pahang di Kuala Lipis kini pula menyambut kemunculan sebuah kilang perlombongan yang boleh menghasilkan sisa toksik. Kajian Penilaian Awal Kesan Alam Sekitar (EIA, Environmental Impact Assessment) terhadap kilang perlombongan emas Selinsing telah diluluskan pada tahun 2008, malah kilang itu telah mula menggunakan cyanide dalam proses perlombongan emas sejak Februari 2010.

Wartawan MerdekaReview menemui laporan EIA ini secara kebetulan ketika cuba memuat turun laporan EIA loji pemprosesan rare earth di Gebeng, dari laman Jabatan Alam Sekitar. Projek perlombongan emas ini sama dengan kilang perlombongan emas Raub-Australia Gold Mine di Bukit Koman, menggunakan cara yang kontroversial bernama "carbon in leach" dalam proses perlombongannya - iaitu memproses semula bijih yang telah dilombong dengan cara tradisional sebelum itu dengan sejenis bahan toksik bernama cyanide.



Cyanide mempunyai fungsi untuk menambah hasil perlombongan emas. Sejak tahun 1960-an, pelombong emas telah menggunakan cyanide untuk memproses bijih terpakai yang masih mempunyai kandungan emas yang tinggi. Namun demikian, cyanide adalah bahan toksik yang mengancam alam sekitar dan kesihatan manusia. Sekurang-kurangnya sembilan tragedi pembocoran cyanide pernah berlaku di dunia sehingga hari ini. Justeru itu, cara "carbon in leach" ini dikritik hebat oleh pencinta alam.

Penduduk Bukit Koman bangkit menentang apabila mengetahui bahawa Raub-Australia Gold Mine yang dimiliki Peninsular Gold Limited mendapat kelulusan untuk melombong secara carbon in leach pada Ogos 2006.

Menurut EIA Selinsing Gold Mine, pemaju projek perlombongan emas ini adalah Selinsing Gold Mine Manager Sdn Bhd, dimiliki Monument Mining Bhd yang mana syarikat induknya berada di British Columbia.

Projek ini bertapak di mukim Ulu Jelai, berada di luar 35km, barat laut dari Kuala Lipis; 55km dari pusat bandar Raub. Tanah ini masih tanah pertanian untuk penanaman kelapa sawit dan getah, hutan sekunder dan kawasan hutan simpan Hulu Jelai. Kawasan perumahan yang terdekat adalah Kampung Perpindahan Banjir Kuala Medang, 1,200 meter dari tapak projek.

Selain itu, jalan utama ke kawasan perlombongan adalah Raub - Cheroh - Kuala Medang.-MerdekaReview

Related Posts

Satu lagi lombongan menggunakan cyanide
4/ 5
Oleh