Ahad, 31 Oktober 2010

PERTUBUHAN Bangsa-Bangsa Bersatu minta Rosmah Mansor adakan sidang wanita pertama

PERTUBUHAN Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bercadang mengadakan Sidang Kemuncak Wanita-Wanita Pertama pada peringkat PBB, bagi membincangkan isu membabitkan wanita dan kanak-kanak susulan kejayaan Malaysia menganjurkan Sidang Kemuncak Wanita-Wanita Pertama (FLS) di Kuala Lumpur pada 11 hingga 13 Oktober lalu.

Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor, berkata minat itu dinyatakan Setiausaha Agung PBB, Ban Ki Moon, dalam pertemuan yang diadakan semalam bagi menyerahkan deklarasi FLS untuk diteliti PBB.

Beliau berkata, Ban mengakui PBB mengambil berat isu membabitkan wanita dan kanak-kanak serta remaja dan berbangga dengan usaha Malaysia mengetengahkan masalah golongan berkenaan dalam FLS lalu.
"Ban akan membaca dan meneliti deklarasi FLS yang saya serahkan itu dan bercadang membuat satu sidang kemuncak bagi semua wanita pertama pada peringkat PBB menghadirinya.

"Setakat ini, PBB hanya mengadakan program membabitkan ketua negara, sedangkan wanita pertama di negara masing-masing juga boleh berperanan membantu meringankan beban PBB menangani isu itu.

“Saya dimaklumkan PBB membelanjakan AS$S40 bilion bagi membantu masa-lah berkaitan wanita dan kanak-kanak termasuk membabitkan kes bencana alam serta pendidikan dan jika wani-ta pertama dapat membantu PBB, tanggungjawab organisasi itu dapat diringankan,” katanya selepas menyerahkan deklarasi FLS itu kepada Ban di Hotel Intercontinental, di sini semalam.

Rosmah berada di sini bagi mengiringi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang menghadiri Sidang Kemuncak ASEAN Ke-17 dan Sidang Kemuncak Berkaitan, selama tiga hari bermula Khamis hingga semalam.
Deklarasi FLS itu mengandungi tiga perkara utama yang perlu diberi perhatian iaitu akses kepada pendidikan untuk semua kanak-kanak atau remaja, peranan keluarga seperti memberi kasih sayang, makanan, kesihatan dan pendidikan serta peranan masyarakat atau komuniti termasuk kerajaan dalam hal berkaitan wanita dan kanak-kanak.

Rosmah berkata, mesej terkandung dalam deklarasi FLS itu menggambarkan suara kanak-kanak di seluruh dunia kerana ia membabitkan isu sejagat seperti alam sekitar, keselamatan makanan dan pendidikan.

PBB yang berminat atau rosmah yang terhegeh-hegah jumpa setiausaha PBB untuk menghabiskan duit rakyat

Related Posts

PERTUBUHAN Bangsa-Bangsa Bersatu minta Rosmah Mansor adakan sidang wanita pertama
4/ 5
Oleh