Rabu, 13 Oktober 2010

Datuk Seri Anwar Ibrahim angkuh

                                                               
Apakah Anwar angkuh apabila mengatakan di boleh buat kerja,dari pada jadi menteri tetapi tak tau buat kerja?Sememangnya Datuk Seri Anwar Ibrahim terkenal di seluruh Dunia berbanding Datuk Seri Anifah Aman,kalau tanya orang Malaysia pun mungkin ada yang tak kenal.Kita boleh menilai siapa yang sebenarnya angkuh,dengan kenyatan 5minit boleh selesai kalau mengadai maruah.Maruah apa yang Anwar gadaikan......Fikirlah

KUALA LUMPUR: Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman membidas kenyataan angkuh Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mendakwa mampu menyelesaikan masalah dan pertikaian yang wujud antara Malaysia-Indonesia dalam masa beberapa minggu.

Beliau berkata, kenyataan Anwar itu sememangnya dapat diselesaikan dalam masa yang singkat sekiranya pemimpin dan rakyat negara ini sanggup menggadaikan maruah dan kedaulatan negara.

"Saya sebenarnya tak perlu dua minggu, saya boleh selesakan lima minit kalau saya sanggup gadaikan maruah dan kedaultan negara," katanya kepada media di lobi Parlimen di sini, Rabu.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas mengenai kenyataan Anwar di Jakarta semalam yang mendakwa pertikaian dan masalah Malaysia-Indonesia boleh diselesaikan segera jika beliau menjadi Perdana Menteri.

Dakwanya lagi, beliau hanya memerlukan beberapa minggu sahaja untuk mencari jalan penyelesaian terhadap segala kemelut yang berlaku melibatkan kedua-dua negara.

Malah Ahli Parlimen Permatang Pauh itu juga mendakwa bahawa beliau lebih memahami sistem pemerintah di Indonesia kerana mendukung demokrasi, berbanding pihak pemerintah Malaysia.

Bagaimanapun menurut Anifah, kemelut antara Malaysia-Indonesia lebih mudah diselesaikan sekiranya tiada dalang yang terlibat bagi memburukkan lagi keadaan.

"Perkara ini akan jadi lebih mudah untuk diselesaikan tanpa memakan masa yang panjang kalau tak ada orang yang menjadi dalang atau memburukkan negara dan burukkan keadaan," katanya sinis.

Mengulas lanjut, Anifah berkata beliau kesal dengan tindakan pihak-pihak tertentu memburukkan imej negara di Indonesia yang boleh menjejaskan nama baik Malaysia.

"Saya agak sedih kerana setiap warganaerga Malaysia sepatutnya tidak memburukkan negara tercita.

"Malah pemimpin di sana juga terkilan kenapa seseorang warga Malaysia yang menggegelar dirinya sebagai pemimpin sanggup memburukkan negara... ramai antara pendengar di sana tidak tahu mengenai keadaan sebenar di Malaysia, tapi disebabkan ada orang tertentu yang burukkan Malaysia, ada orang akan percaya dengan apa yang diutarakan," katanya.

Mengulas mengenai kenyataan Anwar bahawa Malaysia tidak mempraktikkan amalan demokrasi seperti Indonesia, beliau berkata: "Kalau kita tak praktikkan demokrasi, tak mungkin beliau jadi Ahli Parlimen dan tidak mungkin kita tewas di lima buah negeri pada pilihanraya 2008."

Related Posts

Datuk Seri Anwar Ibrahim angkuh
4/ 5
Oleh