:
Home » » Semporna Sabah yang tidak sempurna

Semporna Sabah yang tidak sempurna

Khamis, 23 September 2010 | 0 comments

                                                         

SAYA baru menghabiskan cuti raya selama dua minggu di rumah mertua saya di Semporna, Sabah bersama suami dan seorang anak kecil.

Ini kali pertama saya beraya di Semporna, Sabah dan tentunya saya menggambarkan keindahan beraya di perantauan.

Sayang seribu kali sayang, realiti kehidupan di Semporna tidaklah sesempurna namanya. kemudahan paling asas, iaitu bekalan air bersih amat-amat kritikal. walaupun dikelilingi laut, hakikatnya Semporna amat-amat dahagakan bekalan air bersih.

Sepanjang berada di sana, hanya dua kali bekalan air dapat digunakan. saya difahamkan, bekalan air ini dicatu di kampung-kampung, tetapi tiada masalah di taman-taman perumahan dan kuarters kerajaan.
Pihak berkenaan menggunakan alasan bahawa penduduk kampung mempunyai air perigi untuk digunakan. sekiranya aduan dibuat, maka bekalan air akan ditutup lebih lama sehingga dua ke tiga minggu lamanya.
Disebabkan kekurangan bekalan air bersih, penduduk terpaksa mengharapkan air hujan untuk digunakan. ini disebabkan bukan semua rumah yang mempunyai perigi sebagai bekalan air.
Begitu juga saya yang terpaksa berjimat-jimat dan menggunakan air hujan untuk mandi, membasuh baju dan memasak.

Apa yang lebih memeritkan, anak kecil saya dijangkiti kudis seluruh badan sehingga terpaksa ke klinik sebanyak dua kali disebabkan menggunakan bekalan air yang tidak bersih.
Saya juga terpaksa ke klinik kerana cirit birit selama dua hari, juga disebabkan bekalan air yang tidak bersih.
Setahu saya, setiap tahun kerajaan memperuntukkan sejumlah bajet yang tinggi bagi Sabah dan Sarawak, tetapi kedaifan di Semporna menggambarkan seolah-olah sabah tiada pembangunan.

Tiada lampu jalan, jalan yang kebanyakannya rosak, tiada pengangkutan awam, kawasan pasar yang lecak dan kotor dan kawasan hospital yang tidak dapat dilindungi daripada anjing-anjing liar.

Saya ingin menarik perhatian Menteri Kemajuan Luar Bandar dan wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkaitan masalah ini, apakah peruntukan tinggi yang disediakan oleh kerajaan pusat saban tahun tidak dapat disalurkan kepada kawasan-kawasan kampung dan pedalaman yang lainnya?

Tidak dinafikan bahawa kerajaan ada menghulurkan bantuan dari segi kewangan dan modal untuk mereka berniaga kecil-kecilan, tetapi semua itu tidak berbaloi jika kemudahan asas yang penting masih lagi tidak dapat dibekalkan dan diatasi.

Saya sendiri tidak tahan dengan keadaan serba kekurangan ini selama dua minggu berada di sana, apatah lagi penduduk Semporna yang memang hidup serba kekurangan tetapi tidak tahu apa tindakan yang patut mereka lakukan demi memastikan generasi akan datang dapat menikmati taraf hidup yang lebih baik.

MENANTU TERKILAN
Putrajaya,dari utusan

Diantara komen yang di ambil dari mforum.cari.com


atira posted at 22-9-2010 10:04
menteri plak sibuk kawen artis...
rakyat bekalan air pon tarak



toki_rompin posted at 22-9-2010 10:15
bila org kata nak autonomi kan sabah, puak2 umno ni marah.tapi dalam masa yg sama, kehidupan daif derang ni, tidak pun di bela.

utk org2 sabah.... padan muka korang la...
korang yg sayang sangat dengan parti keramat tu.
terima je lah akibatnya.

kudis ka, cirit birit ka, janji ngundi, pangkah dacing:





pengecatbintang posted at 22-9-2010 10:19
Semporna ni kawasan Shafie Apdal dan kat situ ada umah Tun Sakaran Dandai



Cakkkk....aaaa posted at 22-9-2010 10:24
Kat situ dah SEMPORNA.... takde apa yg perlu ditolong kot...



lyddok posted at 22-9-2010 10:28
Menteri dia orang sana tetapi gila bini banyak rakyat dibelakangkan cari isteri didahulukan.



toki_rompin posted at 22-9-2010 10:30

tu tandanya mereka redha dan gembira hidup daif. janji pangkah dacing.

tak da air nak mandi wajib ka, hidup atas titi ka, tu bukan objektif terbesar dalam hidup derang.

kepuasan memangkah BN adalah melebihi segala-galanya.

yg kita nak kesian sama puak2 ni buat apa?
mereka pun tak bising kan?.... hepi jerrr lagiksss

Kongsikan :

0 comments:

Catat Ulasan

Sila berkongsi maklum balas anda dalam ruang perbincangan atau FB dan memfailkan apa-apa fakta yang anda dapati melalui pengalaman dan pengetahuan anda.

Ulasan isu hendaklah dengan fikiran terbuka, supaya setiap ulasan akan memberi manfaat kepada semua.

Berbahas atau bertukar-tukar pendapat,agar yang kurang kita tambahkan,yang lebih kita berikan.

 
Copyright © 2011. Politik kedai kopi - All Rights Reserved
Template Modify by Politik Kedai Kopi
Proudly powered by Blogger